• Algemene Ledenvergadering 2014

Posted on september 6, 2014 by in intern

jaaps-verrassingDe Algemene Ledenvergadering van 2 september 2014 verliep zonder incidenten. De belangrijkste verandering voor het komende seizoen is de hervorming van de bekercompetitie. Het voorstel hiertoe werd met een overstelpende meerderheid door de vergadering aangenomen. De meest choquerende wijziging betreft de afschaffing van het alom bekritiseerde lotingssysteem als een bekerpartij in remise is geëindigd. Na puntendeling volgt er nu een tweede partij met verwisselde kleuren, uiteraard op een volgende avond. Als ook deze beslissingspartij eindigt in remise, gaat de speler met de laagste clubrating door naar de volgende bekerronde. Bij twijfelgevallen grijpt onze wedstrijdleider in (inmiddels bijna bevoegd als intergalactisch schaakarbiter – de secretaris-generaal der Verenigde Naties is hier een kleine jongen bij). Als club dienen we nu eenmaal een sterke man te hebben. Of vrouw, maar om de een of andere reden zijn wedstrijdleiders bij Oud Zuylen altijd mannen, hoewel vrouwen natuurlijk veel geschikter zijn om ruzietjes tussen die malloten op te lossen. Dit alles geheel ter zijde.
    De voorzitter strooide als immer kwistig de prijzen uit onder de gebenedijde winnaars. Jaap van der Tuuk (what else is new?) mocht de meeste prijzen in ontvangst nemen: de beker van het clubkampioenschap, de Jo Drijverbokaal (bekercompetitie), de zomerschaakbeker en een vette bon als clubkampioen annex simultaangever. Gelukkig is de zevenvoudige kampioen (een record!) als ervaren postbezorger gewend grote vrachten per fiets te vervoeren, dus dat komt wel snor. De begeerde Peterscup ging naar Dirk Floor, terwijl Ed van Eeden de bekers voor de rapidcompetitie en het snelschaak (5 minuten) in zijn reeds o zo volle prijzenkast mocht bijzetten. De snelschaakbeker voor 10 minuten ging ook al naar zo’n rappe gast: Frans Sanijs.
    Voor de Norbruisbeker waren er drie prijsdieren die hun groep met de maximale  drie punten hadden gewonnen: Marijke Kok, Pieter Popken en Jo Drijver. Na loting zonder notaris maar met bierviltjes bleek Marijke het winnende onderzettertje te hebben gekozen. Het is haar gegund en haar naam zal voor de eeuwigheid in de beker worden gegraveerd en derhalve deel gaan uitmaken met deze prachtvolle lijst met geweldenaren.
    Tijdens de rondvraag maakte Theo Ruijgrok enige kritische kanttekeningen bij deze uitbundige prijzenregen. Zijn vlammende betoog en verhelderende grafieken zijn elders op deze website te bekijken.

Comments are closed.